Siofok - Reisverslag uit Siófok, Hongarije van Mark & Jolanda Marijnissen - WaarBenJij.nu Siofok - Reisverslag uit Siófok, Hongarije van Mark & Jolanda Marijnissen - WaarBenJij.nu

Siofok

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Mark & Jolanda

26 Juli 2015 | Hongarije, Siófok

Zaterdag 11 juli
De volgende dag was het tijd om in te pakken en via Deak Ferenc bij de Starbucks en in de metro passage een ‘ schoorsteenkoek’ gescoord voor een prikkie. Via station Kelenfold de trein naar Siofok, en daar 1 halte terugsteken naar Sosto. Stukje lopen naar hotel. Na behoorlijk wat zoekwerk een soort eethuisje gevonden waar we echt lekker hebben gegeten. Het hotel zelf bleek uit het pre- communistisch tijdperk te komen, veel roest in de badkamer, als je wat beter naar de details keek vies en vuil. In heel Sosto was niet veel te beleven. Dit was het dus niet, dezelfde avond gezocht naar wat anders en een pensionnetje gevonden in Siofok.
Zondag 12 juli
De volgende ochtend bleek het ontbijt net zo oud te zijn als het hotel: oud brood, beleg waarvan je echt denkt wat het was. Snel wegwezen dus om 8:15 op zondagmorgen , terug naar het station en naar Siofok. De trein ging om 9.35 uur, de eerste trein naar Siofok op zondag morgen, dus nog even langs het meer gezeten op een bankje. Rond 10:00 uur waren we in Siofok, vanaf 11:00 uur konden we het pensionnetje in, maar we moesten even bellen van te voren. Geen Starbucks maar wel een Coffee Company op een centraal plein, lekkere banken en in de schaduw, hier was het dus al 26 graden om 10:00 uur! Rond 11:30 uur konden we de kamer in, rondje gelopen. In het meer gezwommen om even af te koelen en bij Rustica schitzel gegeten, alleen jammer van dat gepengel op een of ander instrument 
Maandag 13 juli ’15
Na het ontbijt in het pension (Hongaars brood, jam, kaas en salami, ham en een kan thee), gingen we ‘even’ lopen naar de Tesco. Dit bleek 2 km heen en 2 km terug te zijn, oeps, even op verkeken dus. ’s Middags zijn we richting haventje gelopen en voor woensdag een wijnproeverij vaar tocht gereserveerd. Het was zwaar bewolkt maar wel 28 graden, niet echt zwemweer dus. Over de boulevard gelopen en pannenkoekjes met jam en kaneel gegeten, geen kaneelsuiker maar pure kaneel. Siofok heeft ook een winkelcentrum, deze ook maar gelijk even in geweest. Bij de Coffee Company cocktails gedronken en pasta bij de Italiaan er schuin tegenover.
Dinsdag 14 juli
Na het ontbijt klein beetje regen, en wolken. Weer geen echt zwemweer, ook had Mark last van een zwerende duim, dus zwemmen in het meer leek ons niet echt een geweldig idee om dan te gaan doen. Uiteindelijk besloten om naar BalatonFured te varen, 50 min heen en 50 min terug. Beetje rondgewandeld in de buurt van de haven. Dit maal de groene appel limo uitgetest, we zijn helemaal verslingerd geraakt aan de huis limonades hier in allerlei variaties verkrijgbaar, de basis is schijfjes citroen, sinaasappel, ijsblokjes en sodawater en limo siroop naar wens. Op de boulevard hamburgers gegeten bij een American diner.
Woensdag 15 juli
Bijtijds opstaan en ontbijten want om 10:30 uur ging ons dagje uit beginnen. Eerst met de boot naar Fured (50 min varen), vervolgens naar Tihany (nog 20 min varen), waar we door een gids werden opgewacht. Met de Bimmelbahn (soort straatreintje) gingen we naar de Abdij van Tihany waar we wat meer informatie kregen, ook hier weer 30 graden. Na het bezoekje aan de abdij een ijsje gegeten met een lavendelsmaak, heel erg bijzonder en paars van kleur  Daarna nog klein kwartiertje met treintje naar een wijngaard, waar we in de kelder een proeverij kregen van 3 witte en 2 rode wijnen met een koude lunch erbij, brood, salami, tomaat, augurk, gerookte ham en soort filet americain achtige mousse ( deze wel geproefd maar zag er erg onbestendig uit). Uitleg door de eigenaar, je snapte er geen snars van wat hij vertelde (ook al werd het vertaald door de gids) maar hij praatte vol passie over zijn wijnen, geweldig om te zien. Na de proeverij weer 70 minuten varen terug naar Siofok waar we pizza bij onze favo Italiaan op het centrale plein hebben genuttigd. Alles wat je niet op kan, krijg je gewoon mee in een doos, erg makkelijk en wordt niet moeilijk over gedaan. ’s Avonds de koffers opnieuw herschikt, morgen wacht de trein naar Wenen op ons.
Donderdag 16juli
De pension eigenaresse Susanna betaald en bedankt voor de goede zorgen. Nog op tijd voor een koffie bij de Coffee Company, op 5 minuten lopen van het station. Trein had iets vertraging en reed naar Budapest Kelenfold, waar we een klein uurtje overstap hadden voor de trein van 13.24 uur naar Wenen. Er zijn in Nederland minder bruisende stations, maar Kelenfold is echt helemaal niks te beleven. We weten nu ook het verschil tussen de reservering heen en terugnaar Budapest. Heen hadden we 710 forint betaald en terug 360 forint: het verschil zit hem in de airco en de gratis wifi (let wel prijzen zijn voor 2 personen he). Rond 17:30 uur in appartementje aan de Leopoldsgasse. Op paar minuten zat een Billa supermarktje, altijd handig. Beetje rondgelopen op zoek naar wat te eten. Per abuis kwamen we Figlmuller al tegen. Daar was een reservering echt noodzakelijk voor, de rij staat tot buiten in het steegje. Vlakbij bij Gutenberg lekker gegeten en ijsje toe bij Eissalon am Schwedenplatz.